Medlemsblad

Uddrag fra medlemsbladet

Atopisk Eksem Forening har et medlemsblad, Eksem, der udkommer 2 gange om året. I det seneste nummer af medlemsbladet kan du blandt andet læse om:

• Grupper om atopisk eksem på Facebook
  • Immunforsvarets angreb på kroppen
  • Hvordan stilles diagnosen
  • Den nyeste forskning
  • Gensyn med Elias
  • 25 års jubilæum

Alle medlemmer er meget velkomne til at skrive en artikel til bladet, stille spørgsmål eller komme med andet input.
Skriv til info@atopiskeksemforening.dk

______________________________________________________________________________________________________________________

Uddrag fra seneste nummer af “Eksem”:

Patienter venter i månedsvis på at komme til hudlæge
Patienter med hudproblemer må generelt vente længe i hele landet, men ventetiden er længst i Region Nordjylland, hvor ventetiden er 31 uger.

Rygcremeren – den ekstra hånd
Rygcremeren har et 50 cm langt, buet skaft og et cremehoved, hvor man fylder creme ind. Rygcremeren tåler opvaskemaskine, så den er nem at rengøre.

25 års jubilæum i Atopisk Eksem Forening
Lørdag den 2. september 2017 kl. 13-17 fejrede Atopisk Eksem Forening sit 25 års jubilæum i Symbion Konferencecenter i København med forskellige indslag, stande med produkter samt uddeling af diverse flotte vareprøver.

Komikeren Geo var hyret til at fortælle om sin kræftsygdom og skilsmisse, og om at ville være lykkelig hver dag.. Geos oplæg hed meget passende “Tragedie kan være pragtfuldt”. Deltagerne i fejringen af Atopisk Eksem Forenings 25 års jubilæum gik glade hjem, hver med mindst 2 kg vareprøver.
Eksem nr. 2, 2017

Hvordan stilles diagnosen “atopisk eksem”
Diagnosen “atopisk eksem” er klinisk og indebærer kløe, samt 1) oplysninger om arvelig disposition, 2) det kliniske billede med typisk morfologi og distribution samt 3) debut inden 4-års alderen. Hudsygdommen består af vedvarende kløende eksem med symptomfri perioder afbrudt af eksemudbrud af forskellig sværhedsgrad.

Min.medicin.dk – facebookgruppe og hjemmeside
På min.medicin.dk kan man finde videnskabelig information om medicin og sygdomme skrevet på almindeligt dansk. Siden blev lanceret i januar 2013 og er en søster-side til den mere tekniske pro.medicin, der henvender sig til sundhedsfaglige.
Eksem nr. 2, 2017

En tur i saltvandsbassin i Hillerød
Det sved vel de første 5 minutter, hvorefter det gik over, og jeg kunne sidde og ligge i det behageligt varme vand uden at være generet.
Efter badet var eksemen på hænderne bleget, og jeg følte ikke den almindelige trang til hurtigt at få smurt hænderne igen, men havde derimod en fornemmelse af, at hænderne var blevet “beroliget” lidt….
Eksem nr. 1, 2017

Allergivenlig hårfarve – findes det?
Ca. 5% af de danskere, der har farvet hår, har oplevet en reaktion i huden pga. hårfarvningen. Der findes desværre ikke rigtig nogen allergivenlig hårfarve, men man kan godt være forsigtig og lade være med at vælge de mest allergifremkaldende.

Dernæst finder du et hårplejeprodukt eller en frisør og undersøger dit produkt vha. app’en Kemiluppen. Forhåbentlig kan du “nøjes” med striber, hennafarver eller i hvert fald plantebaserede farver.
Eksem nr. 1, 2017